vrijdag

Chocolalala-mousse

 Per 100g chocolade: 1 eigeel, 2 eiwitten, 50ml water en een snuifje zout

Dat is alles wat er nodig is voor de naar onze smaak lekkerste chocomousse. Al heeft het me al menig discussie opgeleverd met "echte" hobby koks. De meesten draaien toch bij als ze het proeven. (en dan ben ik lekker trots en krijg ik zin om mijn tong uit te steken)

Dus, hoe werkt dat?

Eiwit van eigeel scheiden, eiwitten goed opkloppen!


Chocola met het water smelten en tot een mooie gladde massa roeren en als laatste het snuifje zout. 


ook hier ga ik weer dik tegen de regels in... bijvoorbeeld door dat gewoon in de microgolf te zetten of in een pan rechtstreeks op het vuur (geen bain marie), dan wel eerst water goed warmen en dan pas chocola bijvoegen.



In een grote kom de eigelen goed oproeren en dan mengen met de chocola.


Hier dan braaf met de houten lepel het opgeklopt eiwit onder mengen. Ja, met hout. Hier doe ik geen toegiften, dat is er van kindsaf aan ingepeperd en om eerlijk te zijn, ik lust de chocomousse te graag om het risico te lopen dat het daardoor zou mislukken.

Laten opstijven in de koelkast en klaar!

Enig overblijvend probleem? Wat te doen met de extra eigelen? Dat is voor een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten