zondag

Zakdoekjes voor in je tas

Op vraag van een vriendin die nogal knoeide met de papierenzakdoekzakskes van Mme Zsa Zsa ging ik zelf aan de slag. Met wisselend resultaat. Moest beter kunnen, dus ging ik op zoek en vond een andere versie in het Engels. Op verzoek nu in het Nederlands met extra fotootjes.

De Engelse tutorial vind je op Craftsnob.
Het patroon van Retro Mama vind je hier. Aangezien het een amerikaans patroon is en het standaard papier in Amerika andere maten heeft dan hier, kan je printer wat lastig doen. Zorg dat je bij printerinstelling zorgt dat hij niet aanpast aan papier om de originele afmeting te houden.
Denk je zoals ik: "eentje is geentje", teken dan het patroon even over op dun karton en maak zo een mal. Lege cornflakes dozen zijn ideaal!

Wat heb je nodig:

Een stukje mooie katoen en een stukje voor binnenin. Ik gebruik voor het binnenste de goedkoopste effen katoen van ikea bijvoorbeeld. Als je voor de buitenkant een iets dikkere katoen of canvas neemt vergemakkelijkt het stikken, maar wordt het wat moeilijker om de hoekjes uit te steken.

Zo doe je het

1: Knippen.
Vouw je stof dubbel en leg het patroontje op de vouw. Doe dit voor beide stofjes, je hebt dus 2 identieke stukjes stof.
2:  Voorbereidend werk, hoeft maar op 1 van de 2 stukjes stof:
3: Stikken. 
Leg de stofjes met de goede kanten op elkaar en speld vast. Begin aan een van de puntjes te stikken (vergeet niet te hechten door even terug achteruit te stikken) en stik rond op de breedte van je naaivoetje tot je aan het andere puntje komt. Hecht weer af.
4: Bijknippen
We moeten de stof nu keren, maar om dat vlot te laten verlopen gaan we wat knippen.
De bochtige kanten: knip de stof af op 3mm van het stiksel.
De hoekjes: knip schuin naar de hoek toe vanuit de rechte kant, en haaks erop van de bochtige kant, zoals je op de foto kan zien. Let op dat je het stiksel niet raakt.
5: Keren en strijken
Keer alles binnenstebuiten door het gaatje. Het verfrommelt, dat is geen probleem.
De hoekjes zal je moeten uitduwen met een puntig voorwerp maar dat een botte punt heeft. Ik gebruik een fijne haaknaald of een breipriem maat 6. Een potlood dat niet net geslepen is werkt ook goed. Zet er dan je strijkijzer even krachtig op.
6: Doorstikken
Op de bochtige kanten stik je nu op 3mm van de rand een stikseltje. Dit zal ervoor zorgen dat het allemaal mooi blijft zitten en niet schuift. Op dit voorbeeldje is het met zwarte draad, maar je kan oog eens gek doen en een contrasterend kleurtje nemen.
 7: In elkaar steken.
Leg je werkstukje zo neer dat de stof die je straks aan de buitenkant wil, bovenaan ligt. Meet even de lange rechte kant, bij mij was die ongeveer 24cm. Plooi nu een vierde van de stof naar het midden (bij mij dus 6cm). En dan de andere kant.
 8: Zorg er nu voor dat je flapjes aan elke kant anders zitten. Op de foto zie je dat links het flapje van de onderste helft boven zit en rechts het flapje van de bovenkant. Zorg dat je het zo doet, dat vergemakkelijkt dadelijk het stikken. Speld vast.

9: Stikken
Stik nu door met een 3-dubbele steek als je dat hebt. Heb je dat niet, geen probleem, dan stik je er gewoon 3 keer over. Stik op iets minder dan de breedte van je naaivoet, of het wordt dik vanbinnen. Doe dit aan de 2 korte kanten.
 10: Klaar!
Draai binnenstebuiten, zet er eventueel nog even je strijkijzer op en dan hoef je het enkel nog te vullen met zakdoekjes.

6 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de goede uitleg! Ik ga het zeker eens maken!!! Groetjes van Kizzy van Stof de stofkes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik ga hem ook een keer maken, bedankt voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laat weten of het lukt, pas met plezier de uitleg nog wat aan indien ik wat stapjes te snel zou hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben heel blij met mijn exemplaar :-) Nu zelf eens proberen of het me lukt!

    BeantwoordenVerwijderen